Wednesday, November 25, 2009

+ windows 7 : windows live writer +

Filled under: , ,

“Semalam I call U, U tak answer,

U Kata U keluar pergi dinner…”

Huhu…Apa da merepek?? Malam tadi aku rerajin la visit site Windows untuk cari personalization untuk Win7 aku ni. Sekali terjumpa pula dengan Windows Live. Aku pun ngada2 la download dan install. Plan mau guna Windows Live Mail je, last2 aku install semua da.

Hari ini aku nak preview cara penggunaan Windows Live Writer (WLW). Ini merupakan 1st entry aku yang menggunakan sepenuhnya aplikasi ini.


Lepas download dan install, anda boleh mengakses WLW dari Start Menu anda.

1

Sebelum memulakan penulisan, anda kena la setting dulu blog anda menerusi step2 di bawah.

34 5Dan seterusnya anda akan dibawa ke workspace WLW. Boleh la anda mula menulis seperti contoh di bawah.

2

Editor untuk menulis juga sangat ringkas, lebih kurang macam editor blog anda sekarang cuma ada tambahan untuk insert table. Cuba rujuk toolbar WLW.

6

Dan juga sidebar option. Senang je untuk insert apa2.

7 Bila kita insert picture contohnya dan klik pada picture itu, Option seperti di bawah akan muncul di sebelah kanan. Banyak lagi pilihan untuk anda explore.

8 Seterusnya apabila anda sudah siap menulis, anda boleh memilih untuk ‘save’ post anda ataupun terus je publish.

9

12

Dan seterusnya view post anda tadi.

10Selain itu anda juga boleh membuka post2 anda yang telah lama (walaupun tak diedit di WLW) menerusi option ‘Open’ dan edit semula.11

Anda juga boleh menambah akaun blog anda sekiranya anda memiliki lebih dari 1 blog.

13Sekian. Ringkas kan???

p/s I : Kena masuk editor blogspot jugak, sebab nak tambah labels. Tak jumpa lagi dalam WLW.

p/s II : Ada vendor bagitau aku, sesiapa pemilik Dell Inspiron 13 dan 13z boleh upgrade Vista anda ke Win7 secara percuma. Brand lain kena cek dulu ye.

7 comments:

  1. w7 mmg best..
    haha..
    aku da pkai..
    tp local nye la..

    hehe..
    local nye boleh pkai mende ni gk ke ??

    ReplyDelete
  2. saya update blog guna window live writer juga.. senang nak update.. best kan

    klik ur digi :)

    www.quefamili.com

    ReplyDelete
  3. Aus>>Boleh je try download kat link tu....

    Mama Mya>>Besh Besh...sangat senang, xyah online lama2 pun...kalau x nak tggu load gambar 1 hal, nak publish 1 hal....TQ for the click ;-)..

    ReplyDelete
  4. perhh power2. aku ni pakai wallpapaer W7 je, haha. Ram tak cukup kuat untk w7.

    www.pengeRindu.com

    ReplyDelete
  5. ada pening?? bagus.. ada PENINGkatan.. hahaha.. mcm menarik.. nak kena try secawan dua gak nih.. HP (model tak ingat - yg baru 'kita' beli tu)pun bleh upgrade Win7 for FOC.. nnti ingatkan aku call En.Rafi psl shipping cost..

    ReplyDelete
  6. Mr J>>RAM bpe?? try je guna...aritu try kat pc opis RAM 512 je...

    Churalliya>>weh, nanti ko tanya En. Rafi pasal laptop HP yang baru 'kita' beli tu ek blh upgrade win7 FOC x....

    ReplyDelete
  7. upgrade secara FOC? erm.. leceh la.
    saya lebih suka torrent dan kini menggunakan windows 7 ultimate.

    ReplyDelete