Sunday, March 01, 2009

+ aku yang dilanda varicella-zoster virus (vzv) +

Filled under:

Tidak ku sangka di usia remajaku mencecah 28-an aku telah diserang Chicken Pox a.k.a Cacar Air a.k.a Sumpahan Ayam. Orang kata kalau dah tua-tua kena lagi parah berbanding dengan kanak-kanak. Tapi tidak mengapa, sekurang-kurangnya penyakit yang ku tunggu sekian lama ini akhirnya menyerang tanpa belas kasihan. Aku fobia sangat kalau diserang ketika ingin melangsungkan perkahwinan nanti. Aku tidak rela menjadi teruna lagi.

Mujurlah aku dibenarkan kerja hari ini, kalau tidak mungkin aku sudah mati kebosanan di rumah. Aku sertakan gambar kenanganku ketika sakit itu untuk tatapan kalian semua. Wajahku terpaksa disolek sedemikian rupa untuk mengelakkan diketahui peminat.

Terima kasih diucapkan kepada semua yang menyumbang tips-tips menangani 'pesakit' ini. Kerjasama anda semua amatlah dihargai. Kepada sesiapa yang belum diserang lagi, gunakanlah mask daun semambu dan tepung beras untuk menangani masalah kegatalan terlampau. Insyallah parut juga mudah sembuh. Jangan lupa minum air kelapa banyak-banyak untuk mengeluarkan semua penyakit ini dan juga untuk menyejukkan badan dan lebihkan minum air suam. Jangan makan makanan berminyak, telur, ayam kampung, kicap, makanan laut dan juga makanan yang gatal. Untuk rawatan selepas sembuh, anda boleh menggunakan bedak sejuk dan sebaik-baiknya menggunakan krim yang mengandungi Vitamin E (dicadangkan guna Choco Butter) untuk menghilangkan parut. Yang paling penting jangan kena hujan ataupun rebas. Takut nanti bentan pula.

Orang tua-tua cakap penyakit ini penyakit orang baik. Ada sesiapa tahu apa maksudnya?? 

Untuk maklumat tambahan sila layari ChickenPox@Wikipedia

7 comments:

  1. MoMokkkkk!!!!!! larikkk!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Ini Tomok la cik yan...larilah kearahku....hahaha....

    ReplyDelete
  3. huhuhu.. ilanglah kehenseman ko bro.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. jangan la dude...menangis gadis2 di seremban ini nanti...hahaha...nak buat camne, at least terhapus dosa2 kecil....hehehe

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah dah sihat. Terhapus ye dosa-dosa kecil? Hu Hu Hu

    ReplyDelete
  6. SEBENAR NYE...
    sampai ati g rosin x ajak...
    dah la x ajak.. x cakap pun nk g UKM kan...
    x de pun nak singgah jenguk i...
    bkn nye apad x tau umah i...
    u da ade apad u lupa i kan...

    ReplyDelete
  7. ^Sya*ZiLa^>>
    Insyallah, itu yg sy tahu...tapi dosa pahala bukan sy tentukan...

    notasecretivever>>
    alamak, cik yan lupa ke sy ada inform la...tapi sy xajak la...huhu...mana leh kaco daun kami sedang bercinta....kasi la 1 malam je....hehehe....

    ReplyDelete